Jurgis Kairys – schita de portret
JURGIS KAIRYS s-a nascut în Sharipovo, Krasnojarsk, Siberia, pe 6 mai 1952, parintii lui fiind deportati din Lituania in 1951, in timpul ocupatiei sovietice. Familia lui a putut sa se intoarca acasa, in satul lor Berže abia în 1959 cand Jurgis avea 6 ani. Pasiunea pentru zbor a aparut pe cand mergea la scoala, uitandu-se in permanenta dupa pasari si avioane. A devenit mai intai mecanic, apoi inginer iar în 1974 a inceput zborul acrobatic la Clubul Aeronautic Kaunas din Lituania. Talentul și determinarea l-au impus ca membru al echipei naționale iar impreuna cu prietenul sau Steponas Artiskevicius au format in 1977 team-ul Sovietic.
Cunostintele de inginerie și de pilotaj i-au fost recunoscute si a fost invitat sa lucreze ca pilot de incercare pentru Biroul de proiectare Suhoi, în 1989, pentru a dezvolta aeronavele de acrobatie Suhoi 26, 29 și 31. În 2004, a modificat avionul institutului moscovit si l-a transformat în avionul numit “JUKA”. De atunci, Jurgis a îmbunatatit performantele aceastei aeronave continuu pentru evolutiile din competitii.
Jurgis a castigat cinci medalii la Campionatele Mondiale de Acrobatie Freestyle, doua de aur și una de argint, a devenit de doua ori campion mondial de acrobatie World Grand Prix, iar in 2003 a castigat primul Red Bull Air Races în Zeltweg, Austria.
Jurgis este inventatorul mai multor manevre acrobatice: “Slide Pass”(1992), “Kairys Wheel“(1987), “Small Loop”(1992) si a fost primul care a efectuat cu succes “Cobra” în 1992.
Experienta, abilitatile si inovatia fac din Jurgis Kairys unul dintre cei mai buni piloti de acrobatie din lume. Participa in cadrul show-urilor aeriene din intreaga lume, iar din 2009 a inceput o colaborare cu Iacarii Acrobati (Aerobatic Yakers) din Romania, sub numele de Air Bandits. Team-ul Air Bandits evolueaza in formatie de trei, aeroplane folosite fiind urmatoarele modele: YAK-52, YAK-50 si JUKA. Coregrafia dinamica a celor de la Air Bandits cuprinde lupte aeriene, evolutii in grup si individuale prezentate intr-un zbor precis cu multe efecte pirotehnice, totul avand ca numitor comun diversitatea, de aeronave, de naționalitati și evolutii de zbor.
Informatiile sunt preluate de pe site-ul oficial al lui JURGIS KAIRYS. Lista completa de premii obtinute in concursuri și competiți internaționale, plus profilul multiplului campion, il gasiti aici: www.jkairys.com.
Despre marele campion, vorbesc cel mai bine faptele, astfel pentru prima data în lume, a zburat pe sub pod, în 1996. Trei ani mai tarziu, in 1999 a efectuat zborul special Millenium, pe sub toate cele zece poduri din Vilnius, cu un Yak 50, iar in anul urmator, în premieră absolută, a zburat invers pe sub pod, în Kaunas, de data aceasta cu un SU26.
Iar faptele au grait si la BIAS – Aeroshow, Bucuresti 2013 unde prin evolutia pe care a avut-o si-a confirmat statutul de campion.
A doua parte a show-ului denumita “Zbor în crepuscul” m-a gasit langa o pereche, care asista la spectacol ca si mine din “prima linie”, de langa gard. Jurgis a decolat dupa spectacolul celor de la Baltic Bees, iar inainte de decolare a pornit instalatia de parafina langa public, provocand mult “fum”. Perechea noastra in timp ce privea la “parcarea” superbelor L-39C Albatros ale celor de la Baltic Bees l-au observat si pe Jurgis, in timpul prepartivelor pentru decolare, iar domnul cu sarcasm, zice: “Uite-l si pe asta cu rabla asta, ce de fum scoate.”
In timpul demonstratiei nu se auzeau decat exclamatii scurte, care punctau evolutia fabuloasa a lituanianului la mansa avionului – SU 31, cu care a facut ce-a vrut.
La finalul show-ului, perceptia perechii mele s-a modificat radical si a fost expimata sec: “A fost cel mai tare!”
Subscriu total la cele spuse mai sus.
Mai adaug doar atat, Jurgis Kairys alaturi de Luca Bertossio – campion mondial la planorism, au fost sarea si piperul mitingului de la Baneasa.
Mai multe imagini in … galerie.
1 comment
PumaRachel
December 23, 2014 at 7:47 am (UTC 0) Link to this comment
Vă mulțumim pentru informațiile utile. Este necesar de a adăuga blog-ul dvs. la marcaje