«

»

Jul 22

Print this Post

Locomotiva Calugareni

Prima locomotiva cu aburi din Tara Romaneasca

 

Dezvoltarea politica, sociala si economica a Tarilor Romane in timpul secolului al XIX – lea a necesitat construirea unei infrastructuri capabile de a face fata noilor realitati. In septembrie 1865, Alexandru Ioan Cuza in urma negocierilor avute, a atribuit companiei engleze Barkley-Stanisforth constructia liniei ferate intre Bucuresti si Giurgiu in lungime de 70 km, iar dupa patru ani pe data de 19/31 octombrie 1869, regele Carol I, face inaugurarea primei linii de cale ferata care avea sa conecteze noua lume pe cale a se naste in Romania, la intreaga Europa.

Primele locomotive cu aburi care au circulat pe ruta Bucuresti (Filaret)  – Giurgiu au fost construite in Anglia de catre firma Canada Works, in Birkenhead.

Calugareni ID

Au fost  livrate cinci locomotive cu tender separat tip 1B-T2, astfel: nr. 4 – ARGESIU, nr. 6 – DUNAREA, nr. 7 – DAMBOVITA, nr. 8 – CALUGARENI si nr. 9 – MICHAIU BRAVU. Ulterior parcul de locomotive sporind prin noi achizitii si preluari, in 1882 s-a efectuat o renumerotarea si schimbarea unor nume,  pentru a se putea incadra in noua schema a CFR, astfel locomotive englezesti au primit urmatoarele numerele si nume: nr. 40 – TOPOLNITA, nr. 41  – BRATESIUL, nr. 42 – RESBOIENI, nr. 43 – CALUGARENI si nr. 44 – MICHAIU BRAVUL.

Locomotiva nr 43 – Calugareni cu numarul de fabricatie 233, din anul 1869, este o locomotiva emblematica, care se confunda cu insasi istoria de 145 de ani a Cailor Ferate Romane, a remorcat de-a lungul a trei decenii nenumarate trenuri de calatori si marfa pe ruta Bucuresti – Giurgiu. Ulterior, intre 1920 – 1923 a fost folosita ca locomotiva de manevra in cadrul triajului Bucuresti.

 

Locomotiva CalugareniLocomotiva CalugareniLocomotiva Calugareni

 

 

 

 

In anul 1939, locomotiva Calugareni, a remorcat trenul festiv al serbarilor Ceferiadei si ulterior a fost expusa in Muzeul CFR de la stadionul Giulesti, situat in imediata apropiere a podului Grant. Bombardamentele din 1944, au avariat serios locomotiva care a fost reparata si expusa incepand cu anul 1953, la Casa Tehnica a Cailor Ferate.

A suferit o prima reparatie capitala, in anul 1969 la IMMR “16 Februarie” Cluj Napoca, cu ocazia sarbatoririi centenarului liniei Bucuresti – Giurgiu, cand locomotiva a remorcat trenul omagial format din replicile celor trei vagoane originale, care au fost reconstruite in acest scop de IMMR Pascani.

Ulterior a fost garata pe linia Muzeului CFR situata linga statia Bucuresti Nord, locomotiva si cele trei vagoane de calatori au fost mutate si din acest loc in cursul anului 1990, pentru a face statiei de metrou “Gara de Nord’’.  A fost relocata intr-o noua locatie, o hala de tabla din curtea Muzeului CFR, unde vor mai rezista inca patru ani, pana la data de 17 martie 1994, cand locomotiva si vagoanele, dupa o operatiune extrem de complexa, sunt repuse din nou pe sine. Este supusa unei operatiuni de restaurare, a doua reparatie capitala, la “Remarul 16 Februarie” Cluj Napoca, pentru a fi repusa in bussines cu ocazia festivitatilor prilejuite de aniversarea a 125 de ani de existenta a liniei de cale ferata Bucuresti – Giurgiu, pe data de 30 octombrie 1994.

Locomotiva Calugareni

2014, anul acesta se implinesc 145 de ani de functionat, a batranei doamne, locomotiva nr.43 – Calugareni, o locomotiva care a deschis o noua era si a scris istorie.

 

Date tehnice ale locomotivelor construite de Brassey & Co, sunt din anul 1866:

  • lungime: 12,879 m
  • diametrul rotilor de actionare: 1,524 m
  • presiune cazan: 7 kg / cm ²
  • carbune: 5 tone
  • apa: 5,9 m³
  • greutatea gol:
  • greutate de servicii: 24,5 tone
  • greutate Tender: 20 tone

 

Specificatiile tehnice ale locomotivei Calugareni sunt putine si indirecte, le-am cules de pe un site care prezinta istoria cailor ferate daneze, care au achizitionat si ele la inceputuri, 20 de locomotive Canada Works, Birkenhead. Alte date despre acest tip de locomotive si schite se gasesc in italiana, aici.

 

Share

Permanent link to this article: https://arsfotografica.ro/index.php/evenimente/locomotiva-calugareni

1 comment

  1. Petrascu Valentin

    Salut, am parcurs o serie de articole din site-ul tau, inclusiv cel de fata si vreau sa spun ca apreciez felul in care iti impartasesti ideile.

Leave a Reply to Petrascu Valentin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *